måndag 27 april 2009

Ont i själen


”När jag började skada mig själv som fjortonåring i slutet av 1990-talet…” Det är en vrålöppning på en bok som tvingar en att läsa mer. Vad får någon att frivilligt skära och skada sig själv, det gör ju ont! Sofia Åkerman har skrivit ”För att överleva – om självskadebeteende” utifrån sin egen erfarenhet. Det är en blandning av fakta och självbiografi, paketerat i ett vackert omslag tills man får se att blommorna på framsidan är törnen. Och kanske kan man förklara detta "Varför gör de så" med en i boken intervjuad flickas ord ”Jag tyckte illa om mig själv. Föraktet var så starkt att den fysiska smärtan som självbestraffning fick mig att slappna av. Men att skada och svälta sig var inte ett sätt att dö, det var ett sätt att överleva”. /Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar