fredag 20 november 2009

För Sverige i tiden!


Min mamma är 75 och älskar kungafamiljen. Säger jag att jag tycker det är en tämligen löjlig och förlegad institution ger hon mig onda ögat för rör inte Min Kungafamilj, säg inget ont om dem! Fast egentligen tror jag hon struntar i kungen, det är de rara, söta och vackra sessorna och drottningen hon bryr sig om, både i Sverige och i andra länder, de är mums. Statsvetaren Cecilia Åse gör i sin bok ”Monarkins makt: nationell gemenskap i svensk demokrati” en analys om varför monarkin, utan någon egentlig makt ändå är mäktiga och hon är kritisk mot monarkin som en i grunden odemokratisk inrättning.
Min egen icke statsvetenskapliga analys är att folk (mamma) älskar kungahuset (nå, drottninghuset) och genom deras kärlek har man också makt. /Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar