torsdag 19 augusti 2010

Så mycket intressant



Ibland kommer det för mycket intressanta böcker till biblioteket. Hinner ju inte läsa dem alla. I senaste sändningen ligger det en hel drös med biografier över alla möjliga intressanta personer. Ta t ex Kristina Lundgrens bok ”Alltför mycket kvinna”. En biografi över journalisten Else Kleen, som var en sån där superintellektuell kvinna med skarp penna. Med den gjorde hon stora insatser för att skapa ett gott samhälle under förra seklets första hälft. Eller Jesper Bengtssons biografi ”En kamp för livet” om den burmesiska demokratikämpen Aung San Suu Kyi, eller ”Maria Wetterstrand. Kronprinsessan” av Tonchi Percan. Och hoppsan, visste inte hon var kronprinsessa. Också en roll att leva upp till. Eller varför inte läsa Gunnar Wetterbergs ”Axel Oxenstierna: makten och klokskapen”, en biogarfi om denne supermakthavare på 1600-talet. Mycket böcker, lite tid. /Carina

Fler intressanta alster:Väggen e klar: världens första bok om Kalle Sändare /Lars Carlsson
Tysk men inte nazist /Robert Stieger
Ledare /Peter Örn
Örnen och kondoren: den sanna berättelsen om en oväntad andlig resa /Jonette Crowley

2 kommentarer:

  1. Kan du tipsa mig om bra böcker om antropologi? Jag tänker till exempel på beskrivningar av kulturer, olika förhållandeformer och hur de ter sig och vilka effekter de får, etc?

    Jag brukar ta mig an olika intressen att läsa in mig på och nu vill jag veta mer om just samhällen och människors kulturer.

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att läsa in sig på ett ämne! Börja med antropologgurun Claude Lévi-Strauss. Han har skrivit många intressanta böcker.

    SvaraRadera